Καλωσορίσατε στην «Κόδρα-λαντ»:
Η νέα προσπάθεια
εμπορευματοποίησης-τσιμεντοποίησης του πρώην στρατοπέδου και η απαξίωση της
νομιμότητας
Την Παρασκευή 24
Σεπτεμβρίου 2021 παρουσιάστηκε το «Ειδικό Χωρικό Σχέδιο» για το πρώην
στρατόπεδο Κόδρα. Η Δημοτική Αρχή αφού αποφάσισε πρώτα την εκπόνηση ενός
παράνομου Ε.Χ.Σ, αγνοώντας επιδεικτικά την απαίτηση να αφουγκραστεί τη γνώμη
της κοινωνίας των πολιτών σχετικά με τη σκοπιμότητα της μελέτης, αποφάσισε να
θέσει το θέμα εκ των υστέρων σε δημόσιο διάλογο.
Προφανώς, η επιλογή αυτή
παρουσίασης εγείρει ζητήματα συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία λήψης
αποφάσεων και δη τόσο σημαντικών. Ωστόσο για την οικονομία της συζήτησης δεν θα τα θίξουμε
αλλά επιφυλασόμαστε και δεσμευόμαστε ότι θα επανέλθουμε όχι μόνο για την
περίπτωση του πρώην στρατοπέδου αλλά συνολικά για το παραλιακό μέτωπο του Δήμου
Καλαμαριάς, οργανικό
και αδιαίρετο μέρος του οποίου είναι το Κόδρα.
Επί της ουσίας, το «Ειδικό
Χωρικό Σχέδιο» βρίθει προτάσεων οι οποίες συγκρούονται ευθέως με τις
επιτρεπόμενες χρήσεις όπως αυτές καθορίζονται από πληθώρα δικαστικών αποφάσεων
και διοικητικών διατάξεων, όπως για παράδειγμα η απόφαση 288/2003 του Σ.τ.Ε. αλλά και η ισχύουσα
πολεοδο-μική νομοθεσία.
Μετά από μια πρώτη σύντομη
ανάγνωση του Ε.Χ.Σ. αναφέρουμε ενδεικτικά:
- Η μελέτη τεμαχίζει (πετσοκόβει/σαλαμοποιεί)
το πρώην στρατόπεδο σε επιμέρους τομείς και οικοδομικά τετράγωνα, αντί να
το αντιμετωπίσει ως ένα ενιαίο οικοδομικό τετράγωνο αφού και η από-φαση 288/2003 του Σ.τ.Ε. ορίζει το Κόδρα ως «ενιαίο χώρο κοινό-χρηστου πρασίνου» απαγορεύοντας ρητά την επιπλέον δόμηση.
- Το Ε.Χ.Σ .προτείνει την κατασκευή νέων
αθλητικών εγκαταστάσεων που εκτός από παράνομες, δεν χρειάζονται αφού
εντός του Κόδρα υπάρχει ήδη ένα κολυμβητήριο, γήπεδο ποδοσφαίρου με στίβο,
γήπεδα τέννις, γήπεδα ποδοσφαίρου 5x5, προπονητήριο ποδοσ-φαίρου! Για το δε
κολυμβητήριο προβλέπονται επιπλέον 3.000 τ.μ. για τις ανάγκες στέγασης!
- Για τα υπάρχοντα 16 διατηρητέα κτίρια το ΕΧΣ
προτάσσει την επιπλέον δόμηση 3.000 τ.μ συμπληρωματικών κτισμάτων
αγνοών-τας την απόφαση της Διεύθυνσης Προστοϊστορικών Αρχαιοτήτων του
Υπ. Πολιτισμού (ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ16/2015/1147/28-5-1997) η οποία ορίζει κατηγορηματικά ότι τα
υπάρχοντα κτίσματα απαγορεύεται να υποστούν οποιαδήποτε επέκταση και
αλλοίωση των ογκο-μετρικών περιγραμμάτων τους.
- Προτείνει ανέγερση μουσείου και θεάτρου
τα οποία, άκουσον άκου-σον, χωροθετούνται επί του αρχαιολογικού χώρου!
(4.400 τ.μ. δόμη-σης σε έκταση 11.000 τ.μ για το μουσείο και 5.000 τ.μ. δόμησης σε
έκταση 25.000 τ.μ. για το ανοιχτό θέατρο και την αίθουσα πολιτιστικών
εκδηλώσεων. Τα 16 διατηρητέα δεν αρκούν για να χρησιμοποιηθούν ως
μουσιακοί χώροι και το Κυβερνείο για χώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων)
- Τα υφιστάμενα κτίρια προορίζονται από
την μελέτη για χώρους εστίασης, αναψυχής, πολιτισμού, άθλησης και
εκπαίδευσης, ακόμη και γραφεία συλλόγων!! ενώ η απόφαση του Σ.τ.Ε. ρητά
και σαφέ-στατα ορίζει ότι αποκλειστικός τους προορισμός είναι η
από-λαυση του πράσινου.
- Στο Ε.Χ.Σ. προβλέπονται δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, πλατείες και
υπαίθριοι χώροι στάθμευσης.
- Πρώτον, η κυκλοφορία και η στάθμευση εντός
του πρώην στρατοπέδου απαγορεύονται (Απόφαση 288/2003 του Σ.τ.Ε., Εγγραφο 3186/11-10-2013 της Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας ).
- Δεύτερον, είναι αδιανόητο να μη γνωρίζει η
Δημοτική αρχή ότι το 2003 η κατασκευή του υπαίθριου χώρου στάθμευσης στην
ανατολική πλευρά του Κόδρα, αφού κόστισε στον Δήμο 557.593 ευρώ, θεωρήθηκε
παράνομη από το Τριμελές Συμβούλιο του Σ.τ.Ε. και ο Δήμος αναγκάστηκε να
επαναφέρει τον χώρο στην προγενέστερή του κατάσταση και να
πληρώσει επιπλέον 6.988 ευρώ για τη δαπάνη αποκατάστασης;
- Τρίτον, ποιους και τι εξυπηρετούν η
ρυμοτόμηση και ο κατατεμαχισμός του πρώην στρατοπέδου σε επί μέρους
τμήματα, καταργώντας την ενιαία αντιμετώπιση του χώρου;
Και το σημαντικότερο είναι
ο αποκλεισμός από το Ε.Χ.Σ. (παρότι νομικά μπορεί να περιληφθεί) του Κυβερνείου
ως οργανικό - και το σημαντικότερο - μέρος του πρώην στρατοπέδου στο συνολικό
σχεδιασμό της περιοχής του.
Κοντολογίς, ο σκοπός του
προτεινόμενου Ε.Χ.Σ. εγγράφεται σε μια νέα ενορχηστρωμένη προσπάθεια
τσιμεντοποίησης-εμπορευματοποίησης του πρώην στρατοπέδου και σκοπεύει να «βιάσει» τον χώρο μετατρέποντάς τον σε
«Κόδραλαντ». Αντί να
συμμορφώνεται ως οφείλει στις ισχύουσες δικαστικές αποφάσεις και διοικητικές
διατάξεις, τις αγνοεί.. Αντί ο Δήμος να ενεργοποιήσει, όπως οφείλει, τα νομικά
εργαλεία που διαθέτει ανακηρύσσοντας το χώρο ως «Περιοχή Ειδικού Καθεστώτος»
και να τον ενσωματώσει στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (όπως επιτάσσει το άρθρ.7
του ν..4447/2016 ΦΕΚ 241Α/23-12-2016) ενδυναμώνοντας έτσι περαιτέρω τη θωράκιση
της έκτα-σης, επιλέγει
την εκπόνηση ενός παράνομου Ε.Χ.Σ. που επιχειρεί τη διά-σπαση και κατατεμαχισμό
του χώρου, καθιστώντας τον βορά σε πάσης φύσεως συμφέροντα που στόχο έχουν την
εμπορευματοποίηση και την τσιμεντοποίησή του. Το επιχειρούμενο ΕΧΣ είναι η αιχμή του δόρατος
της ολομέτωπης επίθεσης που δέχεται το παραλιακό μέτωπο του Δήμου.
Τέλος, πληροφορηθήκαμε ότι
το Ε.Χ.Σ. θα τεθεί, καθυστερημένα, σε δημόσια διαβούλευση. Καλούμε τον Δήμαρχο
Καλαμαριάς και τους επικεφαλής τον πολιτικών παρατάξεων να μην «λησμονήσουν»
να ενημερώσουν τους πολίτες για το ισχύον νομικό καθεστώς που διέπει το πρώην
στρατόπεδο και τις επιτρεπόμενες χρήσεις εντός της έκτασης. Οποιαδήποτε
απόκρυψή τους δε μπορεί
παρά να έχει ως στόχο την εσκεμμένη παραπληροφόρηση και τον αποπροσανατολισμό
της κοινωνίας των πολιτών. Η δημοκρατική ευαισθησία για τη συμμετοχή των
πολιτών στη λήψη αποφάσεων δεν πρέπει να περιορίζεται στην επίκληση της
συμμετοχής τους αλλά και στην ορθή ενημέρωσή τους για το νόμιμο και το
παράνομο, για το εφικτό και το ανέφικτο. Ειδάλλως πρόκειται για μια ψευδεπίγραφη συμμετοχή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου